KURS CZASOPISMO NAUKOWE ON-LINE
Od pomysłu do publikacji
KCNO → 7 – 8 maja 2022 (weekendowy)
(16 godzin lekcyjnych / 14 godzin zegarowych)
Studium PTWK zaprasza na Kurs ON-LINE – CZASOPISMO NAUKOWE. Od pomysłu do publikacji.
Czasopisma odgrywają ważną rolę w wymianie myśli naukowej i prezentowaniu wyników najnowszych badań.
O ich renomie decyduje przede wszystkim jakość merytoryczna artkułów, ale muszą też sprostać wymaganiom
stawianym przez Ustawę 2.0 MNiSW i bazy bibliometryczne. Duże znaczenie ma również promocja w środowisku
naukowym. Osoby opracowujące koncepcję nowego czasopisma naukowego muszą wziąć pod uwagę wymienione
elementy, a także specyfikę jego wydawania. Z kolei redakcje i wydawcy istniejących już periodyków dowiedzą się
jakie zmiany należy wprowadzić, by zdobyły silną pozycję wśród badaczy i znalazły się na liście czasopism punktowanych.
Dostępne opracowania dotyczące wydawania czasopism naukowych opisują przede wszystkim warunki i wymagania
stawiane czasopismom. Nie odpowiadają na pytania jak w praktyce je wprowadzić, jak radzić sobie ze sprzecznościami
między wytycznymi MNiSW i baz indeksacyjnych, jak zorganizować współpracę między redakcjami czasopism a wydawcami,
która może być źródłem licznych konfliktów.
Celem kursu jest usystematyzowanie wiedzy o wydawaniu czasopisma naukowego, przedstawienie sposobów rozwiązywania
problemów, które pojawiają się podczas planowania i realizacji.
Kurs skierowany jest do redaktorów naczelnych czasopism naukowych, sekretarzy i członków redakcji,
redaktorów prowadzących, wydawców oraz osób, które zmierzają założyć nowe czasopismo naukowe.
Uczestnicy kursu poznają, czym powinni kierować się tworząc nowe czasopismo naukowe i jakie zalecenia muszą uwzględnić.
Od wyboru dyscypliny / dyscyplin, tematyki i jej zakresu, rozpoznania konkurencji po częstotliwość ukazywania się, sposób
finansowania, dystrybucję. Prześledzą jakich formalności należy dopełnić, by zarejestrować czasopismo, nadać numery ISSN,
e-ISSN, DOI, ORCID. Zapoznają się z podstawami prawa autorskiego, rodzajami licencji Creative Commons, wyjaśnieniem
pojęcia „domena publiczna” oraz z czynnikami wpływającymi na wybór rodzaju licencji.
Pierwszy dzień – 7 maja 2022 (sobota)
1. Czasopismo naukowe – definicja wg Ustawy 2.0.
2. Specyfika wydawania czasopisma.
3. Koncepcja czasopisma naukowego:
a) Wybór dyscypliny, dyscyplin naukowych;
b) Zakres tematyczny;
c) Tytuł czasopisma.
4. Sposób finansowania czasopisma:
a) Dotacja;
b) Subskrypcja płatna.
5. Dystrybucja czasopisma:
a) Prenumerata;
b) Otwarty dostęp (open access);
c) Czasopisma hybrydowe.
6. Rejestracja czasopisma.
7. Identyfikatory w czasopiśmie:
a) ISSN, e-ISSN;
b) DOI i ORCID.
8. Prawo autorskie:
a) Umowy licencyjne dotyczące tekstów, ilustracji, dozwolony użytek;
b) Open access – rodzaje licencji dotyczących wolnego dostępu;
c) Domena publiczna.
9. Organizacja czasopisma:
a) Rada Naukowa;
b) Redakcja;
c) Recenzenci;
d) Wydawca.
10. Nowoczesne czasopismo:
a) Layout;
b) Struktura artykułu;
c) Abstrakt;
d) Słowa kluczowe;
e) Bibliografia czy References.
Drugi dzień – 8 maja 2022 (niedziela)
1. Bazy referencyjne Scopus i Web of Science:
a) O bazie Scopus;
b) O bazie Web of Science.
2. Minimalne kryteria, które musi spełnić czasopismo aplikujące
do baz Scopus i Web of Science.
3. Przygotowanie czasopisma do zgłoszenia do baz Scopus i Web of Science:
a) Dyscyplina naukowa czasopisma;
b) Tytuł a tematyka czasopisma;
c) Dostępność tekstów;
d) Wymagania wobec recenzentów;
e) Wymagania wobec Rady Naukowej czasopisma;
f) Wymagania wobec Redakcji czasopisma;
g) Artykuł naukowy – wygląd artykułu, forma artykułu;
h) Abstrakt, słowa kluczowe, Bibliografia.
4. Przygotowanie strony internetowej czasopisma do zgłoszenia do baz
bibliometrycznych Scopus i Web of Science:
a) Adres strony internetowej czasopisma;
b) Język w jakim publikowane są treści na stronie internetowej;
c) Hierarchia informacji na stronie internetowej czasopisma;
d) Konieczne elementy na stronie internetowej i ich widoczność;
e) Strona artykułu;
f) Format plików z artykułami;
g) Inne dokumenty załączone do strony internetowej czasopisma.
5. Sposób aplikowania: Scopus i Web of Science.
6. Proces wydawniczy – role Redaktora Naczelnego, Redaktora naukowego,
Sekretarza Redakcji, Wydawnictwa:
a) Pozyskiwanie materiałów;
b) Etapy procesu wydawniczego;
c) Dystrybucja czasopisma.
7. Promocja czasopisma naukowego.
Zajęcia prowadzi red. Dorota Dziedzic – od 22 lat związana zawodowo z oficynami naukowymi.
W Wydawnictwie Naukowym PWN prowadziła redakcję czasopism, w ramach której ukazywały się
czasopisma naukowe oraz popularnonaukowe (m.in. „Charaktery”, „Mówią Wieki”) oraz redakcję projektów
specjalnych, która wydawała książki naukowe zlecane i finansowane przez podmioty zewnętrzne. Realizowała też
duże projekty koedycyjne z wydawnictwami zagranicznymi (Oxford Press, Elsevier, Penguin). Była redaktorem
prowadzącym serii oxfordzkich słowników tematycznych. Kierowała Wydawnictwem Instytutu Psychologii
Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Tworzyła jego plan wydawniczy i budżet, pozyskiwała autorów,
współpracowała z wydawcami zagranicznymi. Koordynowała prace nad tytułami od momentu zawarcia umów
licencyjnych do dystrybucji. Stworzyła i prowadziła księgarnię internetową Instytutu. Od 6 lat pracuje w Wydawnictwach
Uniwersytetu Warszawskiego. Jest redaktorem prowadzącym czasopisma naukowe. Obecnie prowadzi 15 periodyków –
o różnej częstotliwości ukazywania się, w wersji papierowej i elektronicznej, także we współpracy z innymi uczelniami
(Uniwersytet Europejski Viadrina). Zarządza całym procesem wydawniczym. Stworzyła i prowadzi strony
internetowe wydawanych czasopism. Inicjuje zmiany, które uwzględniają wymagania Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa
Wyższego oraz baz bibliometrycznych (m.in. Scopus i Web of Science). Współpracuje przy ich wdrażaniu. Dbając
o wysoki poziom edytorski wydawanych czasopism wykorzystuje w pracy najnowsze technologie. Prowadzi szkolenia
z zakresu zarządzania procesem wydawniczym, przygotowywania czasopism i ich stron internetowych do
umieszczania w bazach indeksacyjnych wskazanych przez MNiSW. Bierze udział w dyskusjach o wyzwaniach wobec
których stają dzisiaj nauka, wydawnictwa i czasopisma naukowe, np. ostatnio w Goethe Institut.
KCNO → 7 – 8 maja 2022
Zajęcia (z przerwami):
sobota i niedziela, godz. 09:00 – 16:00
Wykłady i ćwiczenia prowadzone są w grupach max. 20 osobowych.
Aby uczestniczyć w szkoleniu należy w swojej, domyślnie ustawionej przeglądarce (np. Chrome) pobrać darmową aplikację TEAMS. Nie ma potrzeby zakładania konta oraz instalowania jakichkolwiek programów. Wystarczy posiadać urządzenie (komputer, laptop) z w miarę stabilnym dostępem do internetu, a następnie kliknąć na link podany w zaproszeniach na poszczególne zajęcia. W komputerach stacjonarnych przydatne są kamerki i słuchawki.
Koszt kursu:
910,00 złotych brutto (zwolnione z podatku VAT).
– Przy zgłoszeniu minimum
3 osób z danej firmy – 860,00 złotych brutto od osoby.
– Dla członków PTWK mających opłacone składki
członkowskie (10 % zniżki) – 819,00 złotych brutto od osoby.
Koszt obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe,
zaświadczenie ukończenia kursu.
Wpłaty prosimy dokonywać na konto PTWK:
38 1160 2202 0000 0000 5515 5678
dopiskiem Opłata za KCNO/5/2022
Zgłoszenia przyjmujemy na załączonym formularzu do
29 kwietnia 2022
lub do wcześniejszego wyczerpania miejsc.
================================================
Formularz KCNO należy przesłać na adres ptwk@ptwk.pl
================================================
Formularz do pobrania:
KCNO – Formularz zgłoszenia
W przypadku zbyt małej liczby zgłoszonych uczestników
organizator zastrzega sobie prawo odwołania kursu,
ale nie później niż 5 dni przed rozpoczęciem zajęć.
Bliższe informacje można uzyskać pod podanymi poniżej numerami.
Opiekun kursu
Lidia Sadowska
kom. 600 871 810
==========================
Maria Kuisz
Dyrektor Studium PTWK
kom. 606 75 75 29