Kurs pisarski i redakcyjny oraz pracy z tekstem dawnym ON-LINE
Z historii książki i obiegu literatury w Polsce (warsztaty)
KTDO → 20 – 21 maja 2023 (weekendowy)
(14 godzin lekcyjnych / 12 godzin zegarowych)
Studium PTWK zaprasza na NOWE szkolenie – kurs pisarski i redakcyjny oraz praca z tekstem dawnym w trybie ON-LINE.
Kurs przeznaczony jest dla redaktorów wydawnictw, muzealników, nauczycieli, a także o osób zamieszczających treści na stronach internetowych instytucji kultury, w których sztuka sprawnego redagowania różnych tekstów jest przydatną umiejętnością.
Kulturowy dialog z kulturą dawną staje się coraz większym wyzwaniem nie tylko dla szkoły, ale też wydawców, redaktorów, muzealników i wszystkich tych, którzy są depozytariuszami dziedzictwa dawnej polszczyzny. Zajęcia mają charakter wykładowy i warsztatowy. Ich celem jest wprowadzenie do szeroko rozumianej problematyki książki dawnej i pracy z nią: zarówno starych druków, jak i wydawnictw nowszych – z XIX i początku XX wieku. Uczestnicy poznają specyfikę tych wydawnictw: strukturę dawnej książki i jej społecznego obiegu. Ponadto zapoznają się z podstawowymi zasadami wydawania tekstów dawnych. Zajęcia składają się z dwóch części.
Pierwsza, poświęcona jest pracy z tekstami nowszymi, podczas której uczestnicy warsztatu nauczą się i gruntownie przećwiczą pisanie gatunków tekstów przydatnych w pracy wydawcy i redaktora. Kursanci poznają również dzieje obiegu literatury w naszym kraju począwszy od pierwszych książek drukowanych, skończywszy na regulowanym rynku książki i literatury w PRL.
W drugiej uczestnicy poznają ogólne zasady wydawania tekstów dawnych; typy wydawnictw, podstawy transkrypcji i transliteracji.
I dzień zajęć: 20 maja 2023 (sobota) – 7 godz.
I. Warsztat pisarski redaktora.
1. Dzieje obiegu literatury w Polsce.
2. Zapowiedź wydawnicza, nota, streszczenie. Jak w sposób przejrzysty
i zrozumiały komunikować się z czytelnikiem, prasą, recenzentami.
a) Przegląd przykładowych tekstów i dyskusja wokół nich.
b) Wyszukiwanie „ukrytego przekazu” w sposób niezamierzony wprowadzającego
czytelnika w błąd i/lub zniechęcającego do sięgnięcia po książkę.
c) Pisanie własnych tekstów.
d) Dyskusje wokół tekstów i wnioski.
3. Recenzja i polemika. Wywiad. Jak pisać teksty własne
i czego wymagać od recenzentów.
a) Czego czytelnik oczekuje od recenzji?
– Jak recenzować, żeby nie wprowadzić czytelnika w błąd?
– Czytanie przykładowych recenzji i dyskusja wokół nich.
b) Recenzje „punktowe”, wady i zalety..
c) Czego czytelnik chciałby się dowiedzieć z wywiadu z autorem?
Czytanie przykładowych wywiadów i dyskusja wokół nich.
d) Pisanie własnych tekstów.
e) Omówienie tekstów, dyskusja i wnioski.
4. Język tekstów o książkach. Jak pisać, żeby chciało się czytać?
a) Ćwiczenia językowe.
b) Czytanie i omówienie tekstów „wzorcowych”.
c) Pisanie własny tekstów ze szczególnym uwzględnieniem strony językowej.
d) Pisanie o książkach jako twórczość słowna.
e) Jaki język konkretyzuje przekaz, a jaki go rozwadnia?
f) Jak zmieścić się w limicie objętości tekstu?
g) Omówienie tekstów i wnioski z warsztatu.
Zajęcia prowadzi JAROSŁAW GÓRSKI – absolwent Wydziału Polonistyki UW, pracował jako nauczyciel języka polskiego w szkołach wszystkich szczebli. Zajmuje się publicystyką historyczną, kulturalną i społeczną, prowadzi zajęcia dziennikarskie, kursy twórczego pisania, wykłady i warsztaty popularyzujące kulturę i historię. Publikował m.in. w „Wyspie” (poezja, proza, esej), „Stolicy”, „Skarpie Warszawskiej”, „Przeglądzie” (opowiadania, recenzje literackie, publicystyka historyczna i kulturalna), „Magazynie Literackim Książki” (eseje krytyczno- i historycznoliterackie, reportaże historyczne, szkice o historii książki i kulturze literackiej, recenzje), „Bibliotece Analiz”, „Wiadomościach Księgarskich” (opracowania i artykuły o rynku książki i kulturze książki), „Nowym Obywatelu” (eseje historyczne i historycznoliterackie, publicystyka polityczna i społeczna), a także naukowych wydawnictwach polonistycznych, kulturoznawczych, metodycznych. Wydał książki, m.in.: powieść „Wersje” (2012), zbiory esejów „Męska rzecz. O męskości w literaturze” (2011) i „Dziecko w literaturze (2017), biografię „Parweniusz z rodowodem. Biografia Tadeusza Dołęgi-Mostowicza”. Wydał także książki dla dzieci, m.in. epicką baśń „Pieśń o Sowie” (2017), opowieść historyczną „Strzała dla komendanta” (2018), a także ponad 30 książek edukacyjnych i artystycznych dla dzieci i młodzieży.
II dzień zajęć: 21 maja 2023 (niedziela) – 7 godz.
II. Tekst dawny na warsztacie redaktora i wydawcy.
1. Wprowadzenie
a) podstawowe pojęcia i terminy:
– kodeks,
– inkunabuł,
– manuskrypt,
– stary druk,
– glosa,
– scholia itp.
b) Tekst dawny (stary druk) jako artefakt i tekst.
c) Konsekwencje wydawnicze różnych sposobów rozumienia tekstu.
2. Literacka rama wydawnicza tekstów dawnych czyli dawne formy
paratekstowe i ich funkcje.
a) Analiza i funkcje dedykacji.
b) Analiza i funkcje wstępu wydawcy.
c) Słowa do życzliwego czytelnika.
d) Słowa do Zoila.
3. Edycje tekstów dawnych.
a) Fototypie.
b) Wydania cyfrowe.
c) Transliteracja i transkrypcja.
d) Zasady transkrypcji w wydawnictwach naukowych i popularnonaukowych.
e) Ćwiczenia praktyczne
4. Jak objaśniać i komentować tekst dawny, czyli funkcja i zakres komentarza.
Ćwiczenia.
5. Słowniki i korpusy jako narzędzia w pracy wydawcy tekstów dawnych
(ze szczególnym uwzględnieniem słowników online).
Wykładowczyni IZABELA WINIARSKA-GÓRSKA – dr hab., prof. UW. specjalizuje się w historii języka polskiego, doświadczony dydaktyk uniwersytecki; od 1993 r. prowadzi zajęcia językoznawcze na Uniwersytecie Warszawskim (swojej uczelni macierzystej). Jako nauczyciel współpracowała także z Akademią Humanistyczną w Pułtusku, Wyższą Szkołą Przymierza Rodzin, WSPS w Warszawie. Od lat zajmuje się popularyzacją wiedzy o dawnej polszczyźnie. Zainteresowania naukowe dotyczą polszczyzny dawnej, oraz dyskursu religijnego polskiej reformacji i kontrreformacji, zagadnień normatywnych dawnej polszczyzny, edytorstwa tekstów dawnych. Najważniejsze publikacje to Szesnastowieczne przekłady Pisma Świętego na język polski (1551–1599) jako gatunek nowożytnej książki formacyjnej, Warszawa 2017 i Słownictwo religijne polskiego kalwinizmu od XVI do XVIII wieku (na tle terminologii katolickiej), Warszawa 2004.
KTDO → 20 – 21 maja 2023 (weekendowy)
Zajęcia (z przerwami):
sobota i niedziela, godz. 09:00 – 15:00
Wykłady i ćwiczenia prowadzone są w grupach max. 20 osobowych.
Aby uczestniczyć w szkoleniu należy w swojej, domyślnie ustawionej przeglądarce (np. Chrome) pobrać darmową aplikację TEAMS. Nie ma potrzeby zakładania konta oraz instalowania jakichkolwiek programów. Wystarczy posiadać urządzenie (komputer, laptop) z w miarę stabilnym dostępem do internetu, a następnie kliknąć na link podany w zaproszeniach na poszczególne zajęcia. W komputerach stacjonarnych przydatne są kamerki i słuchawki.
Koszt kursu:
890,00 złotych brutto (zwolnione z podatku VAT).
– Przy zgłoszeniu minimum
3 osób z danej firmy – 840,00 złotych brutto od osoby.
– Dla członków PTWK mających opłacone składki
członkowskie (10 % zniżki) – 801,00 złotych brutto od osoby.
Koszt obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe,
zaświadczenie ukończenia kursu.
Wpłaty prosimy dokonywać na konto PTWK:
38 1160 2202 0000 0000 5515 5678
dopiskiem Opłata za KTDO/5/2023.
Zgłoszenia przyjmujemy na załączonym formularzu do
15 maja 2023
lub do wcześniejszego wyczerpania miejsc.
=================================================
Podpisany osobiście skan formularza KTDO
należy przesłać na adres ptwk@ptwk.pl
=================================================
Formularz do pobrania:
KTDO – Formularz zgłoszenia
W przypadku zbyt małej liczby zgłoszonych uczestników
organizator zastrzega sobie prawo odwołania kursu,
ale nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.
Bliższe informacje można uzyskać pod podanym poniżej numerem telefonu.
Maria Kuisz
Organizatorka kursu KTDO
kom. 606 75 75 29