ZAPROSZENIE DO UDZIAŁU
W OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE DLA UCZNIÓW
SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PONADPODSTAWOWYCH
DRODZY MŁODZI PRZYJACIELE, MIŁOŚNICY KSIĄŻEK I CZYTANIA
To już szesnasta edycja konkursu towarzyszącego co roku Poznańskim Targom Książki, a ściślej towarzyszącym im targom „Pegazik – Książka dla Dzieci i Młodzieży”, do którego zapraszamy zachęceni Waszym licznym w tych konkursach udziałem. I bardzo interesującymi w nich wynikami, czego przykładem był ubiegłoroczny „List do ulubionego pisarza”.
Jak zapewne wiecie zdarzyło się w tym roku coś naprawdę nadzwyczajnego dla naszej literatury. Dostaliśmy Nobla, a ściślej dostała go – tę najważniejszą na świecie nagrodę literacką – polska autorka, Olga Tokarczuk. To rzeczywiście nadzwyczajne wydarzenie i nadzwyczajna wiadomość. Ta nagroda Przyznawana jest pisarzom za książki nie tylko piękne, ciekawie napisane, ale także ważne, takie, które mówią coś nowego o ludzkim życiu. Dlatego książki Olgi Tokarczuk będą teraz tłumaczone na wiele światowych języków. Trafią do wielu ludzi, wielu narodowych kultur.
A teraz do rzeczy – chcemy Was namówić i zaprosić do literackiej zabawy. Wyobraźcie sobie, że jesteście takim noblowskim jednoosobowym jury. Że macie prawo kogoś nadzwyczajnego nagrodzić, przyznać taką własną „Nagrodę Nobla”. Tylko musicie tę waszą decyzję uzasadnić: dlaczego wybraliście tego właśnie pisarza; co napisał, i co – waszym zdaniem – w jego twórczości jest takie ważne? co Was wzruszyło, przykuło waszą uwagę. Każda literacka Nagroda Nobla budzi dyskusje, a nawet krytykę, bo przecież różne są gusty i poglądy ludzi. Zastanówcie się więc też, czy twórczość pisarza, którego wybraliście do waszej „Nagrody Nobla” spodobała by się wszystkim Waszym kolegom i koleżankom? Jeśli niekoniecznie to – jak myślicie – dlaczego?
Najciekawsze, najoryginalniejsze i samodzielne prace (napisane odręcznie – ALE STARANNIE I CZYTELNIE (!) lub komputerowo) nagrodzimy – tak jak w latach ubiegłych – dyplomami i książkami.
Jury oceniać będzie prace w poszczególnych grupach wiekowych, zgodnie z regulaminem konkursu.
Prace konkursowe wraz z wypełnioną (czytelnie i dokładnie, prosimy o pełną nazwę i adres szkoły) kartą zgłoszeniową należy przesyłać na adres:
Wydawnictwo Miejskie POSNANIA
ul. Ratajczaka 44, 61-728 Poznań
z dopiskiem na kopercie: Konkurs „Mój Nobel”
Wszystkim Uczestnikom życzymy powodzenia i zapraszamy do udziału w Konkursie
a Wychowawców, Bibliotekarzy, Opiekunów oraz Dyrektorów szkół
prosimy o życzliwą pomoc organizacyjną.
Poznańskie Targi Książki odbywać się będą w dniach od 6 do 8 marca 2020 roku na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Podczas nich też ogłoszone zostaną wyniki Konkursu.
Wyniki Konkursu znajdą się również na stronach internetowych:
www.targiksiazki.pl
www.ptwk.pl
www.wydawca.com.pl
www.wmposnania.poznan.pl
Zapraszamy serdecznie do odwiedzenia Targów. Zobaczycie piękne książki oraz spotkacie ulubionych pisarzy i ilustratorów. Będziecie mogli wziąć udział w interesujących warsztatach i konkursach.
W imieniu organizatorów Konkursu –
Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek,
Wydawnictwa Miejskiego POSNANIA oraz Radia POZNAŃ
Katarzyna Kamińska, Olcha Sikorska, Grażyna Wrońska
Poznań, 29 listopada 2019 roku
Do pobrania:
O r g a n i z a t o r z y
MÓJ NOBEL
Komunikat Jury
Ogólnopolskiego Konkursu dla uczniów szkół
podstawowych i ponadpodstawowych 2020
W lutym 2020 roku, na konkurs towarzyszący co roku Poznańskim Targom Książki
(dawniej Poznańskie Spotkania Targowe – Książka dla Dzieci i Młodzieży), z terenu całej Polski
wpłynęło ogółem 108 prac.
Jury w składzie:
– Barbara Brykczyńska
– Ewelina Iglewska-Nowik
– Ewa Pasiciel
– Zofia Paszkiewicz
– Maria Rybicka
– Irena Skipor-Rybacka
– Grażyna Wrońska – Przewodnicząca Jury
– Olcha Wierzbowska-Sikorska – Wiceprezes PTWK
Biorąc pod uwagę dobry język, ciekawe podejście do tematu oraz samodzielność wypowiedzi
Jury postanowiło nagrodzić książkami i dyplomami prace 17 uczniów oraz przyznać
dwie nagrody zbiorowe.
Nagrody mają charakter równorzędny.
Laureaci konkursuPTWK
MÓJ NOBEL
A. Uczniowie szkół podstawowych od klasy I do IV:
Juliusz Ceranka, kl. 2
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 318 w Warszawie
im. Jana Christiana Andersena
ul L. Teligi 3, 02-777 Warszawa
Wojciech Dudek, 3 d
Szkoła Podstawowa im. 24 Lutego 1863 r., w Małogoszczu
ul. 11 Listopada 14 b, 28-366 Małogoszcz
Julianna Szklennik, kl. 3
Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy im. Eugeniusza Paukszty w Skokach
ul. Rogozińska 1 b, 62-085 Skoki
B. Uczniowie szkół podstawowych od klasy V do VIII:
Franciszek Kita, kl. 6
Szkoła Podstawowa Sióstr Felicjanek nr 28
im. bł. M. Angeli Truszkowskiej w Warszawie
ul. Azaliowa 10, 04-539 Warszawa
Artur Ujazdowski kl. 6
Szkoła Mistrzostwa Sportowego Chrobry Głogów
ul. Obozowa 3, 67-200 Głogów
Krzysztof Woliński, kl. 6 a
Szkoła Podstawowa nr 88 im. Gabriela Narutowicza w Warszawie
ul. Radarowa 4 B, 92-137 Warszawa
Maja Żebrowska, kl. 6 d
Szkoła Podstawowa nr 88 im. Gabriela Narutowicza w Warszawie
ul. Radarowa 4 B, 92-137 Warszawa
Krzysztof Kozakiewicz, kl. 7
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Westerplatte w Tłuchowie
ul. Szkolna 3, 87-605 Tłuczno
Thuy Doi Thi, kl. 7 a
Szkoła Podstawowa nr 88 im. Gabriela Narutowicza w Warszawie
ul. Radarowa 4 B, 92-137 Warszawa
Sandra Brauer, kl. 8 b
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Pile
ul. Grabowa 18, 64-920 Piła
Alicja Derda, kl. 8
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 24 im. Przyjaźni Narodów Świata w Opolu
ul. Gorzołki 4, 45-627 Opole
Barbara Maria Gawlik, kl. 8 c
Szkoła Podstawowa nr 3 Przymierza Rodzin im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki w Warszawie
ul. Nocznickiego 7, 01-948 Warszawa
Paulina Miłosek, kl. 8
Zespół Szkolno-Przedszkolny im. mjr. Władysława Raginisa w Piątnicy
ul. Szkolna 23, 18-421 Piątnica
Yana Ratsievska, kl. 3 b
Szkoła Podstawowa nr 88 im. Gabriela Narutowicza w Warszawie
ul. Radarowa 4 B, 92-137 Warszawa
C. Uczennica szkoły ponadpodstawowej:
Hidzran Ibrahimova, kl. 1 b
III Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej we Włocławku
ul. Stanisława Bechiego 1, 87-800 Włocławek
Wojciech Koizar, kl. 2 TGE
Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Jana Pawła II w Pawłowicach,
ul. Pukowca 5, 43-251 Pawłowice
Izabela Wawrzyniak, kl. 1
III Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej we Włocławku
ul. Stanisława Bechiego 1, 87-800 Włocławek
Ponadto jury postanowiło również wyróżnić Szkołę Podstawową nr 88
im. Gabriela Narutowicza w Warszawie
oraz Szkołę Podstawową im. 24 lutego 1863 r. w Małogoszczu.
W imieniu organizatorów Konkursu i Targów dziękujemy
wszystkim jego Uczestnikom, Opiekunom i Dyrekcjom Szkół.
Przewodnicząca Jury
Grażyna Wrońska
Wiceprezes PTWK
Olcha Sikorska
Dyrektor Wydawnictwa Miejskiego Posnania
Katarzyna Kamińska
Poznań, dnia 6 marca 2020 roku
U W A G A
Nagrody oraz dyplomy zostaną przesłane Laureatom na adresy Ich szkól w terminie do 15 maja 2020 roku.
* * *
WNIOSKI JURY OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PONADPODSTAWOWYCH 2020
MÓJ NOBEL
1. Temat Konkursu okazał się trudny i nie wyzwolił kreatywności młodych czytelników. Stosunkowo mała liczba nadesłanych na Konkurs prac, w porównaniu z latami ubiegłymi. Tylko nieliczni usiłowali pogłębić swoją wiedzę na temat sposobu przyznawania Nagrody Nobla. Bardzo wielu nie wiedziało też, że nagrody nie przyznaje się pośmiertnie czy, że otrzymał ją już Henryk Sienkiewicz i nominowali „klasyków” (Sienkiewicz, Mickiewicz itp.). To wskazówka dla nauczycieli i bibliotekarzy, że warto przybliżyć uczniom interesującą historię literackich Nagród Nobla.
2. Propozycje były dość zróżnicowane. Obracały się w większości wokół tzw. literatury młodzieżowej.
Młodzi czytelnicy domagali się, by jakąś „Nagrodę Nobla” przyznawać tej literaturze, która stanowi ogromny segment rynku i ma dla nich duże znaczenie.
3. Stosunkowo mało – w porównaniu z innymi konkursami – było książek fantasy (choć oczywiście kilka razy pojawił się Harry Potter, Hobbit czy Wiedźmin). Czytelnicy wybierali częściej książki, które mówiły o nurtujących ich młodzieńczych problemach: o przyjaźni, pierwszych miłościach, inności i osamotnieniu w grupie. To ważne wskazanie dla nauczycieli i bibliotekarzy: uświadomić rodzicom, że dyskusja o takiej książce może dać cenne wskazówki o dziecku i jego kłopotach.
4. Marna, niepoprawna polszczyzna oraz lekceważące traktowanie interpunkcji w „sms-owym” pokoleniu pogłębiają się. Można zaobserwować ciekawe zjawisko: wśród nadesłanych prac jest kilka napisanych przez dzieci o pochodzeniu wietnamskim i ukraińskim (na dokumentach konkursowych ich rodzice podpisują się drukowanymi literami, co chyba świadczy, że nie mają wprawy w pisaniu po polsku). Te prace – uwaga! – wyróżniają się staranną i poprawną polszczyzną. Czyżby pisanie w „obcym” języku było robione z większą uwagą i starannością?
5. Co ciekawe, wśród rekomendowanych do „Nobla” książek pojawia się kilka o wojnie. Skrajnie trudne sytuacje są dla młodych czytelników probierzem cnót. Oprócz klasycznych pozycji jak „Dymy nad Birkenau” Seweryny Szmaglewskiej, pisanych przez świadków, są też nowe, gdzie wojna jest tylko scenerią dla sensacyjnych, fikcyjnych wydarzeń ( „Dziewczyna w niebieskim płaszczu”, „Złodziejka książek”, „Tatuażysta z Auschwitz”). Zjawisko to trochę niepokojące, bo wojna to nie podniecająca zabawa, a w tych „nowych” opowieściach dochodzi do nadużyć (np. sprawa serialu ,,Łowcy”).
To wskazówka dla nauczycieli historii, a także dla wydawców – by dyskutować o źródłach, rzetelności i celu pisania o wojnie.
Poznań, 27.02.2020
*